Zoeken
  • Claudie Bolster

(Em)powerwoman


Dit is Lilli van Wana Bana. Lilli heeft een tassenbedrijf. Ze verkoopt tassen die ze laat maken in Colombia, haar moederland. Achter de clutch met vintage afbeelding of grote tas met een platenhoes van Queen schuilt een wereld aan interessante verhalen. Lili steunt met haar bedrijf kansarme alleenstaande moeders in het Zuid-Amerikaanse land. En dat is nog maar een deel van het verhaal.

In Colombia voedt een groot deel van de vrouwen hun kinderen alleen op, vertelt de modeliefhebster. Vaak zijn de moeders nog heel jong en maken ze lange werkdagen om hun inkomen te verdienen. Daar komt bij dat zij meestal uren moeten reizen om van huis naar werk (en terug) te komen. “Hun kinderen zien zij bijna niet. Als zij geluk hebben, zijn er soms familieleden die zich om de minderjarigen bekommeren. Er is namelijk geen officiële opvang. De kinderen zijn kwetsbaar.”

En juist dat laatste raakt Lili (zelf moeder van twee zoons). Daarom besloot ze enkele jaren geleden om haar onderneming te beginnen zodat het kroost van de moeders van Wana Bana een andere toekomst tegemoet kunnen gaan. “De vrouwen van Wana Bana hebben hun werk dichtbij huis. In dit (eigen) atelier kunnen zij hun zoons en dochters opvangen. Het eerste kind gaat bijna studeren. Ik ben aan het onderzoeken of en hoe ik kan bijdragen aan zijn studiekosten.”

Vanuit Utrecht runt Lili Wana Bana en stuurt ze de dames in Colombia aan. Ik kwam bij haar op kantoor in De Alchemist omdat zij aan storytelling wil doen. Ik heb haar op een heel praktische manier geholpen zodat Lili snel aan de slag kon.

Aan de hand van een interview, het bestuderen van haar website en sociale media en een brainstormsessie hebben we een aantal pijlers en ideeën voor verhalen bedacht die zij verder gaat uitwerken. Ook heb ik haar een stoomcursus schrijven gegeven en allerhande tips gedaan.

Soms gaan ondernemers zo op in hun werk dat zij zelf niet meer zien wat hen bijzonder maakt. Zo ook bij Lili. Elke, met zorg en liefde gemaakte tas is uniek met een eigen afbeelding. De Utrechtse hoopt dat iedere klant zich gaat hechten aan de tas, zodat die een lang leven meegaat. De weggooi-economie houdt haar bezig. Ze ligt wakker van milieuproblemen. Duurzaamheid zit in haar DNA.

Dat vind je terug in de tassen. Van oude platenhoezen, afbeeldingen uit afgedankte boeken en foto’s uit weggooide (gedateerde) tijdschriften laat zij de drie enthousiaste moeders in Colombia tassen maken. Die zijn van hoogwaardig namaakleer (ze zoekt nog naar een duurzamer, kwalitatief hoogstaand alternatief). Van de reststoffen maken de moeders portemonnees.

Op de website van Wana Bana vind je haar zorgen over de natuur en de wereld terug. Alleen versnipperd, ietwat doemdenkend en zonder dat ze aangeeft hoe zij zelf bijdraagt aan een beter milieu. Duurzaamheid is daarom een van de haakjes waaraan zij allerlei kopij, beelden en filmpjes gaat hangen.

Colombia is een andere. Onder de flap van elke tas vind je niet voor niets een klein vlaggetje van het land. Ik hoop dat ik over een tijdje weet, wie er achter de tassen schuilt, wat een tas betekent voor een Colombiaanse en waar je in Nederland wana bana’s kunt kopen. Een soort ruwe bolster, zoete pit.

#storytelling #Contentmarketing #Contentcreatie

0 keer bekeken

Waarmee kan ik jou helpen?

Voor meer informatie bel of e-mail mij

  • Grey LinkedIn Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Pinterest Icon
  • Grey Instagram Icon

© 2017 by Claudie Bolster, Utrecht

Op alle werkzaamheden zijn de algemene voorwaarden van toepassing.